Een calamiteit vormt een serieuze bedreiging voor uw organisatie. Hoe sneller u uw dienstverlening kunt hervatten, des te kleiner de impact op de continuïteit van uw dienstverlening. In de digitale economie staat of valt uw dienstverlening bij uw IT-infrastructuur. Genoeg reden om te zorgen dat uw IT na een ramp zo spoedig mogelijk weer operationeel is. Dat doet u met een actief Disaster Recovery-plan. In deze blog vertellen we u er meer over.
Een ramp zit in een klein hoekje. U bent misschien geneigd om de kans op een calamiteit af te doen als verwaarloosbaar. Hoewel we in Nederland niet snel te kampen zullen hebben met orkanen of vloedgolven, zijn overstromingen of brand geen onwaarschijnlijke scenario’s. Ook rampen van menselijke hand zijn een reëel gevaar. Denk aan cyberaanvallen, slecht geconfigureerde hardware of nalatig optreden van uw personeel. Wat de oorzaak van de ramp is: uw organisatie moet snel kunnen reageren om de schade te beperken.
De basis: een Disaster Recovery Plan
De eerste stap voor een effectief Disaster Recovery-beleid is een bedrijfsimpactanalyse. Daarin legt u vast met welke calamiteiten uw bedrijf geconfronteerd kan worden en hoe groot de impact van elke calamiteit is op uw IT-infrastructuur en bedrijfsproces. Denk daarbij niet alleen aan directe impact zoals brandschade of gewiste data, maar ook aan meer indirecte schade. Wanneer u bijvoorbeeld uw diensten of producten niet kan leveren zal dat vrijwel zeker leiden tot imagoschade, met alle gevolgen van dien voor het behouden of aantrekken van klanten. Op basis van uw analyse stelt u een Disaster Recovery Plan samen, waarin u precies uiteenzet wat er moet gebeuren in het geval van een calamiteit en wie er verantwoordelijk is voor het herstel.
Heldere afspraken
Zelfs het beste plan is uiteindelijk afhankelijk van de uitvoering. Het succes van uw plan is afhankelijk van een actief beleid, dat steunt op goed ingelichte medewerkers, een beproefde strategie en de juiste techniek. Met de toekomst van uw organisatie in de waagschaal is het van cruciaal belang dat uw personeel bekend is met het bestaan van het Disaster Recovery Plan en de herstelprocedures. Een vervolgstap na het opstellen van uw plan is dan ook het trainen van uw personeel, bijvoorbeeld door het simuleren van calamiteiten. Op de eerste plaats zorgt u dat de leden van uw herstelteam vertrouwd raken met hun verantwoordelijkheden en de juiste procedures. De rest van uw personeel zal niet even intensief betrokken zijn bij de uitvoering van uw Disaster Recovery Plan. Toch is belangrijk dat ook zij op de hoogte zijn van het plan om snel te kunnen reageren in de beginstadia van een calamiteit. Creëer daarom bewustzijn over de impact van calamiteiten en de noodzaak van daadkrachtig handelen.
Oefening baart kunst
Een Disaster Recovery Plan mag ambitieus maar moet haalbaar zijn. Alleen door het plan te testen ontdekt u knelpunten, zoals onrealistische tijdswaarden of te ingewikkelde stappen. Test uw plan daarom minimaal één keer per jaar. U ontdekt niet alleen potentiële valkuilen, maar kunt uw plan ook aanpassen aan uw veranderende omstandigheden. U breidt bijvoorbeeld uw diensten uit of kiest voor een nieuwe back-up-technologie. Ook de aard van de bedreigingen verandert, bijvoorbeeld door nieuwe vormen van cybercriminaliteit. Door uw plan geregeld bij te stellen naar aanleiding van de veranderingen in uw organisatie, zorgt u dat u altijd paraat blijft.
Passende techniek
Naast het trainen van uw personeel en het testen van uw plan, vergt ook de technische invulling van uw Disaster Recovery-beleid aandacht. Die technische invulling stelt u voor een aantal keuzes. U kunt uw eigen uitwijkomgeving bouwen, bijvoorbeeld met redundante servers op een secundaire locatie. Het zal geen verbazing wekken dat zo’n eigen uitwijkomgeving een dure aangelegenheid is. Gelukkig zijn er andere opties voor handen. Zoals de Disaster Recovery as a Service-oplossingen op basis van Veeam of Zerto. Toch zijn er nogal wat technische verschillen welke van invloed zijn op onder andere de Recovery Time Objectives en Recovery Point Objectives. Welke herstelmethode het beste bij u past is afhankelijk van uw bedrijfsproces. Door met enige regelmaat uw herstelbehoeftes kritisch onder de loep te nemen, zorgt u dat u altijd de passende technische oplossing aan boord heeft.
Zelf aan de slag
Een Disaster Recovery-beleid is van belang voor iedere organisatie, van start-up tot multinational. U legt de basis met een gedegen Disaster Recovery Plan. Het schrijven daarvan lijkt misschien veel werk, maar in geval van een calamiteit is deze van onschatbare waarde. In ons e-book ‘Disaster Recovery Plan. Een betrouwbaar vangnet bij calamiteiten’ leggen we uit wat dit plan precies inhoudt, inclusief sjabloon voor uw eigen plan. Zo bent ook u voorbereid in het geval van een calamiteit.