Infrastructure as a Service: wel de lusten, niet de lasten

Uitval van IT heeft een grote impact op organisaties. Een IT-beheerpartij dient er dan ook voor te zorgen dat de IT-infrastructuur van klanten altijd beschikbaar is. En het liefst ook nog kan meebewegen met de eisen van een snel veranderende omgeving. Het lijkt vanzelfsprekend dat een IT-beheerpartij daar zelf zorg voor draagt, maar dat is lang niet altijd meer het geval. Steeds meer beheerpartijen kiezen ervoor om infrastructuur uit te besteden aan specialist in de vorm van Infrastructure as a Service (IaaS). In dit artikel vertellen we meer over IaaS en de voordelen die het heeft in vergelijking met een on premise infrastructuur, zowel voor u als uw klanten. 

Het beheren van IT-omgevingen is complex, relatief duur, storingsgevoelig en vereist de regelmatige aanschaf van kostbare nieuwe hardware. IT-beheerders zijn daarnaast ook genoodzaakt om extra stappen te zetten om hun dienstverlening te alle tijde te waarborgen, bijvoorbeeld door een redundante infrastructuur te onderhouden. Dat vergt niet alleen financiële investeringen maar ook tijd en kennis. Juist aan die middelen schort het vaak. Met als gevolg drukbezet personeel dat vooral bezig is met onderhoud in plaats van oplossingen die klantwaarde creëren. IaaS biedt uitkomst door onderdelen van de IT-omgeving uit handen te geven aan een specialist die het onderhoud voor rekening neemt en uptime garandeert. 

IaaS: een korte introductie

IaaS is een vorm van cloud computing waarbij componenten van een IT-infrastructuur als dienst worden geleverd, vaak op basis van virtuele machines (VM). Hoewel IaaS meestal wordt gezien als ‘commodity’, is dat niet helemaal terecht. Ruwe rekenkracht, storage, netwerkelementen zoals firewalls en bijvoorbeeld load balancers zijn inderdaad vaak onderdeel van de ‘service’ van een IaaS-provider. Maar de afnemer is zelf verantwoordelijk voor configuratie van operating systems, middleware, applicaties en andere toepassingen. 

In die zin is IaaS maatwerk, want virtuele omgevingen kunnen volledig naar de wensen van afnemer worden ingericht. Daarbij is het natuurlijk niet uitgesloten dat een derde partij zoals een managed service provider (MSP) hierbij helpt. IaaS-diensten zijn dan ook vaak onderdeel van het portfolio van MSP’s. 

Aangezien de IaaS-diensten vanuit één of meerdere externe datacenters worden geleverd, is het noodzakelijk om de juiste connectiviteit naar de eindgebruiker te regelen. Een reguliere internetverbinding is hiervoor de meest populaire optie, hoewel er ook andere mogelijkheden zijn. Zowel eisen aan veiligheid als de kwaliteit van de verbinding kunnen ertoe leiden dat organisaties kiezen voor private connectiviteit via een dedicated verbinding. Ook hier geldt weer dat een MSP als reseller van IaaS-diensten een adviserende rol kan spelen.

De drie belangrijkste voordelen van IaaS zijn een betere grip op kosten, specialistisch beheer en meer organisatorische flexibiliteit. De total cost of ownership voor IT kan dankzij IaaS worden gereduceerd, hoewel dit afhankelijk is van de aard van de organisatie en de gewenste omvang van de IT-omgeving. Specialistisch beheer betekent daarnaast dat de beschikbaarheid en wendbaarheid van de IT-infrastructuur flink worden verhoogd. Alleen al het feit dat nagenoeg onbeperkt en vrijwel on demand resources bijgeschaald kunnen worden is een enorme efficiëntieslag voor vrijwel iedere IT-infrastructuur. 

Ten slotte maakt IaaS eigen IT-krachten vrij om zich te richten op innovatieve diensten voor klanten. Dat zorgt niet alleen voor betere klantbinding en meer klantwaarde, maar opent ook de weg naar een meer wendbare organisatie die sneller kan reageren op veranderingen in de markt.

Wat mag je verwachten van een IaaS-leverancier?

Zoals met alle ‘as a Service’-diensten zijn ook bij IaaS verschillende serviceniveaus mogelijk. Belangrijk zijn afspraken over beschikbaarheid: er zit namelijk een groot verschil tussen bijvoorbeeld 99,9% uptime of 99,99% uptime. Bij 99,9% uptime kan het IaaS-platform volgens afspraak zo’n 10 uur per jaar onaangekondigd onbeschikbaar zijn, terwijl dat bij 99,99% slechts 1 uur is.

Daarnaast is het belangrijk dat de kostenstructuur transparant is. De afnemer moet de mogelijkheid krijgen om kosten snel en per element in te zien. Ook moet de logging op orde zijn en moet de IaaS-leverancier voldoende mogelijkheden voor monitoring bieden.

Steeds belangrijker worden aanvullende diensten zoals Back-up (as a Service), Disaster Recovery (as a Service) en security. Gezien het steeds grotere belang van data voor organisaties is het aan te raden om de IaaS-provider ook in te schakelen voor back-up en Disaster Recovery, aangezien hij al de infrastructuur beheert waarop de data aanwezig is.

De keuze maken

Het werd al even aangestipt: IaaS is de basis voor maatwerk. Welke IaaS-provider bij een organisatie past is van verschillende factoren afhankelijk. Een software-ontwikkelaar zal andere eisen hebben dan een grote logistieke dienstverlener. Maar in de kern draait het uiteindelijk om betrouwbaarheid, gebruiksgemak, support en kostenefficiëntie. Dit zijn immers de primaire redenen om de IT-infrastructuur uit te besteden.

Integra BCS weet als geen ander hoe belangrijk het is dat IT altijd beschikbaar is en dat er maatregelen zijn genomen om dataverlies te voorkomen. Wij hebben ons daarom gespecialiseerd in beschikbaarheid en continuïteit. Die expertise hebben we geïntegreerd in onze IaaS-dienst, waardoor we een snelle, flexibele en zeer betrouwbare partner zijn voor zowel resellers als eindgebruikers. En, niet onbelangrijk, onze IaaS-dienst heeft een zeer scherpe tariefstelling.

Wilt u weten of IaaS interessant is voor u of uw klanten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek via kennismaken@integra-bcs.nl

Bel ons op 088 900 6000 of laat uw gegevens achter. Wij nemen dezelfde werkdag nog contact met u op.

Met het versturen van dit formulier ga ik ermee akkoord dat de bedrijven van de Integra Groep telefonisch of via e-mail contact met mij mogen opnemen.